STUK brengt dans en video samen in een bijzondere voorstelling

Vivian Lucas

STUK is een unieke mix van breakdance, live muziek, video en bizarre humor zowel in dialoog als fysiek. Zoals je van dansgezelschap 155 gewend bent. Van 8 oktober tot 17 december toert de voorstelling door heel Nederland.

De voorstelling

Performer Thomas Bos vertelde in een persbericht dat ze eerst een ander stuk wilden maken: Controle. Dat zou hun grootste voorstelling ooit zijn, maar toen kwam corona. Daardoor werd die voorstelling twee jaar uitgesteld. Toch wilde het gezelschapdeze tour niet weg laten vallen, dus hebben ze gekeken wat wel kon. Daar kwam stuk uit. Samen met drie andere performers hebben ze de voorstelling gemaakt.

Het verhaal achter stuk

De jongens van 155 willen bij elkaar zijn, dingen samendoen en weer een groep zijn, maar ze voelen geen enkele controle over de situatie. Het is alsof de vloer telkens onder ze vandaan wordt getrokken. Alsof iemand anders ze bestuurt met touwen en alsof mensen liever naar een scherm kijken dan naar hen. Wat is nog de waarde van een echte ervaring als je deze niet live kan delen?

Als je zonder deze synopsis de voorstelling bekijkt is het misschien moeilijk om het verhaal te begrijpen, maar dat is misschien de bedoeling. De voorstelling heeft verschillende scènes waar dans en verhaal goed samenkomen en het verhaal komt steeds beter naar voren naarmate de voorstelling vordert.

De humor van 155

De komedie is zoals eerder benoemd precies wat je van 155 verwacht. Het zit in de bewegingen, de dialoog en de uitdrukkingen op de gezichten van de dansers. Er was bijvoorbeeld een scéne waarin de dansers ‘pauze’ gingen houden en allemaal verhalen vertelden. Of een scéne dat ze water met zeep op de grond gooiden en daarover vielen. Het publiek kon de komedie ook erg waarderen.

Prikkelende video’s

Visueel was de voorstelling heel indrukwekkend. Het is een goede combinatie van dans, decor en video. Het voegt veel toe aan het verhaal en de ervaring van het publiek.

Maar het betrekken van video in de voorstelling geeft ook een dubbel gevoel. Het grote scherm achter de dansers eist de aandacht op en leidt soms af van indrukwekkende bewegingen van de dansers. De grens tussen toegevoegde waarde van beeld en afleiding luistert erg nauw. Door de bewegingen van de dansers geeft het een indrukwekkend beeld, maar je kijkt nog steeds naar een scherm en niet naar de dansers zelf.

Stuk, in alle betekenissen

Door de voorstellingen heen zie je de verschillende betekenissen achter het woord ‘stuk’ door bewegingen en het gebruik van het decor. In de eerste scène worden er decorstukken letterlijk uit elkaar getrokken, maar ook komt naar voren hoe iemand fysiek of mentaal stuk kan zijn. En natuurlijk wordt er van alles nog kapot gegooid.

155 (EENVIJFVIJF)

155 is een formatie van creatieve vrienden die bij elkaar zijn gebracht door een gedeelde passie voor bewegingsvormen, muziek, film, bizarre humor en kunst. Door samen te zijn en nieuw werk te blijven maken zijn zij inmiddels gegroeid naar een groep die voorstellingen, films en acts maakt voor dans, video en komedie op unieke wijze te combineren.

155 is ervan overtuigd dat het theater als kunstvorm geleider kan zijn voor de innovatieve kracht van jongeren. Het gaat om het verdiepen van de dans, het verbinden van verschillende kunstdisciplines en het verbreden van de doelgroep. Ze creëren een theatrale vorm voor stijlen als breakdance, acrobatiek, clubbing en multimedia, waarbij ze de humor en relativering niet schuwen.

De voorstelling is gemaakt door Eriks Bos (choreograaf en performer), Thomas Bos (Videobeeld en performer), Sam van Eenbergen (Geluidsontwerp en performer) en Rein Luuring (Videobeeld en performer).