NutCrasher & FREE-dom XL

Een van de eerste recensies die ik heb geschreven ging over de dansvoorstelling caRMINA bURANA & FREE-dom van het KISS Moves dansgezelschap. Deze voorstelling legde de lat enorm hoog voor de vele andere voorstellingen die ik daarna kwam te recenseren. Het gezelschap combineerde geweldige dansers met energieke choreografie en leuke muziek. 16 februari 2013 is het gezelschap terug, ditmaal met de dansvoorstelling NutCrasher & FREE-dom XL. Zal ook deze voorstelling een hit worden?

Een fragment uit de voorstelling NutCrasher. Beeld door Jeffry SteenbergenZoals de titel doet vermoeden, is de dansvoorstelling opgedeeld in twee delen: NutCrasher en FREE-dom XL. Het gezelschap begint met zijn nieuwste voorstelling NutCrasher, een bewerking van het klassieke meesterwerk van Tchaikovsky ‘De Notenkraker’. Velen zullen de muziek herkennen uit de bekende klassieke balletvoorstelling met dezelfde naam. De muziek gedurende het hele stuk is ook zeer krachtig en wat dubstep (muziekstijl) hier en daar zorgt voor nog meer impact. Af en toe schrik je zelfs van sommige muziekovergangen, maar wel op zo’n manier dat je niet kan wachten tot de volgende dansact.

NutCrasher

Het thema van NutCrasher klinkt bekend in de oren, maar het is zeker nog niet te vaak gebruikt. De choreografie gaat namelijk over het tegenwoordige schoonheidsideaal en hoe we allemaal perfect proberen te zijn. Een onmogelijke taak. En ook hoe modellen gephotoshopped worden tot in de kleine puntjes om iets te creëren dat dichterbij de perfectie zou moeten staan, maar zich er misschien alleen maar verder van verwijderd.

De voorstelling begint met een modeshow waarbij de dansers als echte catwalksterren over het podium lopen met steeds een andere outfit, maar dezelfde gemaakte schoonheidsblik in de ogen. Totdat alle dansers opkomen met vuilniszakken om zich heen. Als ze allemaal hun laatste loopje hebben gedaan, komen ze uit in één rij. De lichten veranderen en Tchaikovsky’s muziek vliegt op je af. Een van de vele sterke overgangen waar dit gezelschap in ieder geval bij mij om bekend staat.

Uiterlijke schoonheid

Als je denkt dat het stuk vooral om de boodschap gaat en niet om de dans, heb je het fout. Al snel warmt het podium op met solo’s, duetten en groepschoreografieën. De ene danser blijkt een echte wacking expert. Wacking is een hiphop dansstijl waarbij de armen heel snel om het lichaam heen bewegen. Andere dansers komen bijvoorbeeld weer met spitzen op. De drie mannelijke dansers zwepen het publiek op met een stoere houding en originele breakdance en hiphop pasjes en trucs. De dansers zijn niet alleen vol energie en enthousiasme, maar zien er ook allemaal heel goed uit. Uiterlijke schoonheid en uitstraling.

Een fragment uit de voorstelling NutCrasher. Beeld door Jeffry SteenbergenEen paar momenten van de choreografie springen er uit. Zo zijn de dansers heel goed met het trekken van gekke bekken, wat op de lachspieren werkt. Maar daarna begint een groepschoreografie waarbij ze figuurlijk hun tanden poetsen, zich klaar- en opmaken voor de dag. Het symboliseert een oefening die we elke dag doen: je wordt wakker zoals je werkelijk bent en je gaat pas het huis uit als je presenteerbaar bent. Er is ook een mooi duet tussen een ‘lelijk eendje’ en een mooie elegante dame. Het gezelschap lijkt echt los te komen bij een zeer vrolijke en drukke groepschoreografie waarbij alle dansers met een ‘big smile’ het podium op en af dansen.

Medelijden met popsterren

Maar misschien wel het sterkste moment is als alle dansers van elkaar af staan en in hun eigen wereldje zijn. Op een gegeven moment merk je dat een van de beeldschone danseressen  zich echt voor het publiek probeert te presenteren als ‘babe’. Wanneer de andere dansers dit merken, komen ze op haar af en gaan ze om haar heen staan. De groep trekt en grijpt heen en weer aan het lichaam van het mooie meisje totdat ze allemaal een stap achteruit doen. Het meisje staat nu in een zeer gemaakte schoonheidsidealistische houding met een zogenaamde verleidelijke blik in de ogen. Dit proces wordt herhaald totdat de groep genoeg van haar krijgt en haar een voor een verlaten. De ‘babe’ blijft eenzaam over. Ik krijg opeens medelijden met de popsterren van dit tijdperk.

Na de pauze begint het tweede stuk FREE-dom XL. Deze choreografie is bijna exact hetzelfde als die van een jaar geleden toen die in maart 2012 in première ging. Met uitzondering dat er een iets andere groep op het podium staat. Elke danser mag zijn eigen kwaliteiten tonen, wat leidt tot bijvoorbeeld een snelle en vrolijke tapdanssolo. Wat dit tweede stuk nog meer heeft te bieden, is te lezen in de review van vorig jaar. De KISS moves Fusion Dance Company heeft weer aangetoond hoe goed ze zijn, want ze verliezen nooit uit het oog dat ze niet alleen dansen voor zichzelf, maar ook voor het publiek. Het publiek wil vermaakt worden en dat zijn we na zoveel energieke, vrolijke, sterke en slimme dans zeker.

Beeld door Jeffry Steenbergen