Tango meets Jazz is een bijzondere combinatie van dans en live-muziek

Redactie

Op 11 en 20 november was het eindelijk zover en was de multidisciplinaire voorstelling Tango Meets Jazz te zien in het theater. Het muzikale kwartet, Beytelmann’s Group, speelde meeslepende tango´s, opzwepende jazz en sprankelende nieuwe composities. Als onderdeel van het programma werden de musici bijgestaan door nieuw werk van talentvol choreograaf Rogier Dasselaar. Deze bijzondere samenwerking heeft geleid tot een authentieke verbeelding van Beytelmann´s muziek in gepassioneerde moderne dans. Wij waren er afgelopen zaterdag bij in het Concertgebouw in Amsterdam.

De besten op het gebied van tango

De muzikanten behoren tot de besten op het gebied van tango en dat niveau is duidelijk te merken. De befaamde Argentijns-Franse meesterpianist en componist Gustavo Beytelmann heeft speciaal voor deze voorstelling drie anderen meegebracht. Samen met violist Radboud van Geldre, contrabassist Alexander Vocking en bandonéonist Victor Hugo Villena vormt hij een kwartet.

Acht levens- en ontwikkelingsfases

In de hand-out is te lezen dat de componist zich heeft laten inspireren door de inmiddels klassieke theorie van een bekende psycholoog over de acht levens- en ontwikkelingsfases. Twee jonge dansers, de 22-jarige Mihai en de 20-jarige Ashley, verbeelden dit in beweging.  Visueel is het genieten van het Amsterdams danstalent. De aantrekkelijke, verrassende choreografie werd afwisselend passievol en ingetogen uitgevoerd. Het jonge koppel is volledig op elkaar ingespeeld en dat is mooi om te zien.

Het ruim 20 minuten durende openingsstuk is een pittige start. De toetsen worden hard aangeslagen op de vleugel, waardoor het publiek flink wakker wordt geschud. Voor de kenner zijn de stukken die daarna volgen waarschijnlijk herkenbaar, voor de niet-kenner zit de muziek vol verrassingen.

Onderlinge interactie, chemie en plezier

Voorbij de tweede helft van de voorstelling worden bekende nummers gebracht en spat het speelplezier van de musici van het podium af. Dit heeft weerslag op het publiek en een positieve vibe golft door de zaal. Het voelbare enthousiasme leidt tot een klaterend applaus.

Vooral de laatste vier stukken, waar onderlinge interactie, chemie en plezier voorop staan, zijn een genot zijn om naar te kijken én luisteren. Het finalenummer La Cumparsita, het bekendste tangostuk daterend uit 1916 , is een prachtig slot in combinatie met de dans.

Ga voor meer informatie naar de website.

Heb jij een passie voor dans? Lees dan Dans Magazine! Neem een abonnement.

Of schrijf je in voor de nieuwsbrief voor het laatste dansnieuws, spannende reportages en de mooiste interviews.