Alices Adventures in Wonderland

Het Royal Ballet betovert bioscooppubliek met Alice’s Adventures in Wonderland

Terwijl Het Nationale Ballet in Nederland tijdens de kerstperiode Christopher Wheeldon’s Cinderella danst, wordt bij het Royal Ballet in Londen zijn Alice’s Adventures in Wonderland opgevoerd. Deze uitbundige voorstelling, gebaseerd op het boek van Lewis Carroll, werd in 2011 gemaakt voor het Royal ballet en het National Ballet of Canada. Op 16 december 2014 was Alice’s Adventure in Wonderland ook voor balletliefhebbers in de rest van de wereld te bewonderen op het witte doek. In wel 1500 bioscopen in 40 landen werd de voorstelling live vertoond vanuit het Royal Opera House. Voor deze bijzondere gelegenheid heeft het Royal Ballet alles uit de kast gehaald en de live vertoning van Alice’s Adventures in Wonderland werd dan ook enthousiast ontvangen.

Een uitdaging voor Christopher Wheeldon

In één van de introductiefilmpjes voorafgaand aan de voorstelling komt ter sprake dat Christopher Wheeldon in de eerste instantie voor gek werd verklaard toen hij bekend maakte een ballet te creëren gebaseerd op het sprookje van Alice in Wonderland. De vele personages en gekke gebeurtenissen maken het een lastig verhaal om te vertalen naar ballet, maar Wheeldon is er in geslaagd om een begrijpelijke en tot de verbeelding sprekende voorstelling te creëren. Het is een ballet met veel vaart. Het kost wat inspanning om alle gebeurtenissen en personages in je op te nemen, maar de voorstelling verveelt dan ook geen moment.

Fantasievolle en eigentijdse ontwerpen van Bob Cowley

De kleurrijke decors en kostuums zijn prachtig ontworpen door Bob Crowley. Dankzij zijn ontwerpen krijgt het geheel een eigentijdse en toch weelderige en fantasievolle uitstraling. Spiraalvormige videoprojecties verbeelden Alice’s val in het konijnenhol en de deuren van de kamer waarin zij gevangen zit lijken echt te krimpen. De kostuums zijn zoals je verwacht bij een verhalend sprookjesballet: kleurrijk en gedetailleerd. De jurk van de Queen of Hearts is zelfs zo extravagant en groot dat zij heb podium op gereden moet worden. De tutu’s in de vorm van harten, schoppen, ruiten en klavers geven een mooi en speels effect. Het meest bijzonder zijn de blauwe en met Swarovski kristallen versierde spitzen van de rups. Je moet snel zijn om een glimp op te kunnen vangen van deze exclusieve spitzen, want de rups verschijnt maar enkele seconden op het podium.

Kleurrijke personages uit Alice's Adventures in Wonderland

Doordat er zo veel personages voorkomen in Alice in Wonderland krijg je de meeste van hen maar kort te zien en krijgen ze weinig diepte. Daar staat tegenover dat je de kans krijgt om veel verschillende solisten te zien schitteren op één avond. Sarah Lamb was een beeldige Alice, en Steven Mcrae liet een nieuwe kant van zichzelf zien als de tapdansende Mad Hatter. Zenaida Yanowsky viel op als de grappige en gehumeurde Queen of Hearts. In de taartjes adagio (een parodie op de rozen adagio) was zij een geloofwaardige klunzige danseres die de mannen dwong met haar te dansen en maar niet op haar spitzen kon blijven staan. Ook de overige dansers – van solist tot corps de ballet – hebben een enorme prestatie geleverd. Het is een ballet met veel humor, mime en acteerwerk. De dansers waren grappig en geloofwaardig zonder dat hun mimiek en acteerwerk op het grote scherm te overdreven over kwamen.

Het Royal Ballet dichtbij

Alice’s Adventures in Wonderland is een ballet dat perfect geschikt is om in de bioscoop te vertonen. Niemand minder dan Darcy Bussell verzorgde de inleiding en presentatie, en tijdens de pauzes waren er interviews met onder anderen choreograaf Christopher Wheeldon. Er werd backstage gefilmd en doordat je af en toe een kijkje krijgt in het auditorium heb je het gevoel dat je er echt bij bent geweest. Door de locatie, prijs en laagdrempeligheid maakt de bioscoop balletvoorstellingen niet alleen toegankelijk voor een grote groep mensen, ook de liefhebber kan zijn hart ophalen zonder daarvoor naar het buitenland te hoeven reizen. Een goed initiatief dus om de voorstellingen van het Royal Ballet toegankelijk te maken en bovendien een leuk avondje uit.

Kijk voor het programma met de live voorstellingen van dit seizoen en deelnemende bioscopen op www.rohcinema.nl