Home » Review
Foto: Ben van Duin - SMART, AYA

Digitale interactie in 'SMART' van Danstheater AYA

Edwin Boer

De smartphone heeft ons dagelijks leven radicaal veranderd. We bellen, whatsappen en facebooken er bijna doorlopend op los. Danstheater AYA verwerkte deze sociale omslag in de dansvoorstelling SMART. De choreografen Wies Bloemen (artistiek leider AYA) en Jaakko Toivonen (onder andere bekend van So You Think You Can Dance) nemen je mee in de wereld van de smartphone-gebruiker.

De première in theater de Krakeling in Amsterdam begint onverwachts in de foyer. Na een kort woord van welkom worden we verzocht om met onze telefoons in te loggen op het lokale wifi-netwerk. Op het scherm dat verschijnt kun je een selfie maken en deze gelijk insturen. Vol verwachting gaan wij met telefoon en al de theaterzaal in. We worden direct het podium opgestuurd. Doordat we als publiek heen en weer lopen ontstaat er op het geprojecteerde decor een draaikolk van beeld en geluid. Terwijl de dansers tussen ons door bewegen herkennen sommige toeschouwers verrast hun selfies in de projecties. Met behulp van het licht van onze telefoons gaan wij naar onze stoelen. De vier dansers nemen het podium nu van ons over.

Selfies in SMART

Als MC legt Vincent van der Velde na de eerste dans de letters van het woord 'smart' uit, die staan voor de verschillende soorten van interactie die met een mobieltje mogelijk zijn. Hij is de enige die in de voorstelling zijn stem gebruikt. Zijn 'verlegenheidssolo' brengt bij veel meiden in het publiek een grijns op het gezicht. Dans, projecties en geluid behandelen vervolgens de manier waarop de omgeving reageert op het smartphone-gebruik van een individu. De humor en directheid waarmee dit gebeurt, veroorzaken hilariteit onder het publiek.

Met SMART houdt AYA het publiek in de vorm van een selfie een moderne spiegel voor. Dit doet het dansgezelschap op een eerlijke en niet veroordelende manier. De aanwezige  humor zet je toch aan het denken over je eigen smartphone-gebruik. AYA betrekt het publiek actief bij de dansvoorstelling: onverwacht sexy dansen met de dansers, dating-hints geven via je telefoon, selfies maken met een selfie-stick en dansen op je plek.

AYA’s sterke dansers

Na een wat tamme eerste dans komt de voorstelling op gang. Door scherpe keuzes met betrekking tot beeld, geluid en dans blijft de flow erin. De partnering liep vooral bij de stoere lifts in de choreografie soms niet helemaal soepel. De poses liepen niet vloeiend in elkaar over.

De twee danseressen komen in SMART iets sterker over dan hun mannelijke collega's. Danseres Jagoda Bobrowska weet het beste met zowel dans als acteren om te gaan. Je ziet dat ze het publiek echt opzoekt en dat ze helemaal opgaat in haar dans. Danseres Agnes Philipsen  maakt een geslaagd debuut bij AYA. Ze laat zien hoe ze haar lichaam onder controle heeft wanneer ze, net als Facebookgebruikers, reageert op het aantal likes. De solo van Ivan Montis lag hem goed en de choreografie maakt goed gebruik van zijn flexibele lichaam.

SMART is hedendaags en energiek

Met de dansvoorstelling SMART laat het jubilerende AYA zien dat het gezelschap weet hoe je danstheater moet maken. Voor elke leeftijd is de voorstelling de moeite waard. Tieners zullen SMART vooral als een groot feest der herkenning zien. Het oudere publiek zal de diepgang en de ironie in de voorstelling zeer waarderen.

Meer inspiratie