Home » Reportage

Soupez! Soupez!, hét kookboek voor dansers

Soupez! Soupez!Als fanatiek danseres en bovendien eetliefhebster verdiept Karin Post zich al jaren in de culinaire gewoontes van haar collega’s. En ze vond die interessant genoeg om er een heel project van te maken. Zo ontstond een persoonlijk en daardoor enthousiasmerend relaas van haar gastronomische bezoeken aan bevriende dansers en choreografen. Soupez! Soupez! leest als een plezierig dagboek waar de liefde voor het schrijven, het dansen en het eten vanaf spat.

Post wist met haar aanstekelijke interesse in eten, beweging en mensen een hoop mooie namen warm te krijgen om mee te werken aan dit omvangrijke project. Zo word je anekdotisch en zeer smakelijk ingewijd in een of meer eigen recepten van dansmakers als Hans van Manen (schuifei op toast met gerookte paling / boerensnack uit de vorige eeuw / coquilles Saint-Jacques / makreel Gérard Lemaître), Wim Vandekeybus (kikkers in het groen / paardenstoof in Belgisch bier met spinazie en dames uit Mechelen) en Alexandra Radius (asperges met dressing en parmezaan / pasta met paprika en olijven / ree met morieljes / eendenleverterrine / frambozenijs).

Naast interviews met en recepten van deze dansgrootheden, maakte Post enkele excursies naar de rand van de dans en sprak met voetballer Jean-Philippe Durand, pianist Gerard Bouwhuis, filosoof Maarten Doorman en beeldend  kunstenaars Peter Struycken en Joep van Lieshout over hun culinaire afwijkingen. Laatstgenoemde leverde trouwens geen recept, want zo kookt hij niet, maar wel een lange ingrediëntenlijst die leest als een gedicht. Het is zijn systeem om drie tot tien keer in deze lijst te prikken en dan met de aangeprikte basiselementen een gerecht te verzinnen.

Van alle beschrijvingen krijg je niet alleen veel trek, met haar belevende blik gunt Karin Post de lezer ook een kijkje in de keuken van de (Nederlandse) hedendaagse dans. Alle invités worden door Post eerst in een bondige alinea geïntroduceerd. Daarna omschrijft zij plastisch hoe ze haar ‘genodigden’ ervaren heeft of hoe ze ooit van een maaltijd aan hun tafel genoot.

Met de eetgewoonten van Emio Greco, van wie er een recept voor frisella met tomaten, voor gestoofde inktis purpu a pignata en voor kikkererwten met tagliatelle in het boek opgenomen zijn, maken we kennis als volgt: ‘Straks wil hij een voorstelling zien dus uitgebreid eten staat vandaag niet hoog op zijn lijst van nécessités. Dat verbaast me van de Italiaan, die afgezien van zijn afkomst uit een kookgrage familie zijn fysieke inspanningen toch ook zou moeten belonen met een warme maaltijd. Wonderlijk hoe hij zijn sterk gespierde lichaam zo goed geconserveerd kan houden als hij maaltijden overslaat.

Op welke ingrediënten danste hij onlangs in het Muziekgebouw aan ’t IJ onder leiding van dirigent Ed Spanjaard die uitputtende solo met het New Ensemble? Hij trad er op in een choreografie met uiterst gebalanceerde passencombinaties en rauwe dansscènes, met minutieus telwerk op een complexe compositie van componist Hanspeter Kyburz. Zonder tierelantijnen, barok en overdaad was dit optreden een ode aan de pure dans. De concentratie waarmee hij zich overgaf ontlokte bij mij honger, maar in de foyer na de voorstelling dronk Greco slechts water en toonde hij zich de ascetische meester boven het rosé drinkende  en pinda’s etende publiek.’

Het tweede deel van het boek bestaat geheel uit recepten van Karin Post zelf. En helemaal aan het eind krijg je nog een aantal korte gesprekken met (en recepten van) antropologe Anna Aalten, die onderzoek doet naar de gezondheid van dansers, met fysiotherapeut John ten Kulve en met diëtiste Marjolein Baauw.

Aan het grote leesplezier van Soupez! Soupez!, aan de balans tussen recepten en anekdotes, draagt de frisse vormgeving ook zeker bij. Ben jij benieuwd naar de Hongaarse kersensoep van Krisztina de Châtel, de rjúpa met  aalbessensaus van Bryndis Brynjolfsdottir of de wortelmaanzaad- rozijnenmuffins van Gary Feingold, haal dan het dansreceptenboek van Karin Post in huis!

Auteur Griet Menschaert
Soupez! Soupez! – met dansers aan tafel
Pels & Kemper, ’s-Hertogenbosch, 2011