© Jochem Jurgens

Dioraphte Dansprijs naar Amos Ben-Tal voor Howl

Op zondag 9 oktober, de laatste dag van de 19e editie van Festival de Nederlandse Dansdagen, hebben choreograaf Amos Ben-Tal en het collectief OFFprojects voor Howl de Dioraphte Dansprijs 2016 gekregen. De multidisciplinaire voorstelling, die zowel een talkshow en een concert, als een dansvoorstelling is, kwam tot stand in samenwerking met popmuzikant en dichter Spinvis. 

De Dioraphte Dansprijs is een prijs voor een dansvoorstelling met internationale potentie. Alle voorstellingen die tijdens Festival de Nederlandse Dansdagen te zien zijn, dingen mee naar de prijs. Het geldbedrag van € 10.000,-, beschikbaar gesteld door Stichting Dioraphte, is voor de promotie van het geselecteerde werk in het buitenland. De jury bestond dit jaar uit Eddie Nixon (The Place, Engeland), Pierre Thys (Theatre de Liège, België) en Christian Watty (internationale  tanzmesse nrw, Duitsland). 

De jury over Amos Ben-Tal - Howl

“Niet enkel de multidisciplinaire vorm van Howl maakt deze voorstelling geschikt voor een internationale tour. Belangrijker is wellicht dat Amos Ben-Tal de dialoog aangaat met zijn publiek, een noodzakelijk concept in de huidige maatschappij. Door de diversiteit, het complexe en tegelijkertijd het universele en gemeenschappelijke van de mens te zoeken in zijn voorstelling, nodigt hij ons uit om te communiceren. Met behulp van de ongelofelijke vaardigheden van de performers maakt hij dat iedereen zich bewust wordt van zijn eigen menselijkheid.”                                                                                                                                         

Meer prijzen tijdens Festival de Nederlandse Dansdagen

Naast de Dioraphte Dansprijs werd afgelopen weekend tijdens het Openingsprogramma van Festival de Nederlandse Dansdagen in Theater aan het Vrijthof ook de Prijs van de Nederlandse Dansdagen Maastricht 2016 uitgereikt aan choreograaf Katja Heitmann. De VSCD Dansprijzen, de Zwanen, werden uitgereikt aan Igone de Jongh, eerste soliste bij Het Nationale Ballet (Gouden Zwaan 2016), choreograaf Franck Chartier voor de voorstelling The lost room (meest indrukwekkende dansproductie 2016) en aan danseres Anna Tsygankova voor haar rol in Mata Hari van Het Nationale Ballet in choreografie van Ted Brandsen (meest indrukwekkende dansprestatie 2016).

Meer inspiratie