Ashton Edwards

Ashton danst als non-binaire zwaan op spitzen: ''Genderrollen in het traditionele ballet zijn niet meer van deze tijd’’

De 19-jarige Ashton Edwards een apprentice, oftewel leerling, bij het Pacific Northwest Ballet. Als één van de eerste non-binaire danser op spitzen zijn zij onderdeel van een opkomende generatie die vraagtekens zet bij de sterke man-vrouw rollen in de balletwereld. 

Modernisering ballet

Op jonge leeftijd droomde Ashton ervan om bij het ballet te dansen, maar dat bleek minder eenvoudig dan gedacht. Ashton groeide op in Midwest Amerika en hoopte als balletdanser volledig zichzelf te kunnen zijn. Traditioneel gezien is er in de balletwereld echter een duidelijk onderscheid tussen mannelijke en vrouwelijke rollen. Daar liep Ashton lange tijd tegenaan, want dansen op spitzen was een grote droom. Het Pacific Northwest Ballet wil graag een bijdrage leveren aan de modernisering van het ballet en geeft ook mensen die geboren zijn als man de kans om niet traditionele rollen te dansen.

 


Speciale aanbieding! Neem nu een jaarabonnement op Dans Magazine voor slechts een tientje en lees inspirerende artikelen, het laatste dansnieuws en handige tips. 


 

Opkomende generatie

Ashton is niet de enige die traditionele genderrollen binnen het ballet doorbreekt. Bij het Béjart Ballet Lausanne in Zwitserland trad recentelijk ook een non-binaire danser op. De 22-jarige Leroy werd geboren als man, maar kreeg de kans om een solo op spitzen te dansen die oorspronkelijk gemaakt was voor een vrouw. De 25-jarige Maxfield Haynes danste op spitzen bij zowel het Complexions Contemporary Ballet als het gezelschap Les Ballets Trockadero de Monte Carlo. Daarnaast is Ashton niet de enige non-binaire danser bij Pacific Northwest. De 20-jarige Zsilas Michael Hughes wordt ook de mogelijkheid geboden om vrouwelijke rollen te dansen.

Mannen in vrouwenrollen in het 17e eeuwse ballet

In de vroege balletgeschiedenis van het 17-eeuwse hofballet van Louis XIV waren het bijna alleen mannen die ballet dansten. Ook de vrouwelijke rollen werden toentertijd door mannen ingevuld. De afgelopen 200 jaar waren genderrollen in het klassiek ballet echter strikt gescheiden en werd van ballerina’s een sprookjesachtige en bijna extreme vrouwelijkheid verwacht.

Geleidelijke verandering

Een aantal jaar geleden zou een van oorsprong mannelijke danser in een vrouwelijke rol nog haast ondenkbaar geweest zijn. In 2018 kwam de gender fluïde danser Chase Johnsey uitgebreid in het nieuws toen hij in het corps de ballet van de English National Ballet een vrouwelijke rol danste in de Sleeping Beauty. Na deze spraakmakende gebeurtenis, kon hij nergens meer een baan vinden binnen de balletwereld.

Activisme

Tijdens de corona lockdowns begon Ashton zelfstandig met het trainen op spitzen. Na wat oefenen met verschillende YouTube tutorials en begon Ashton ook met experimenteren met mode en make up. ‘‘Gedurende de hele zomer van 2020 was ik aan het spelen met zelfexpressie en expressie van gender.’’

Ashton Edwards

In augustus 2020 stapte Ashton naar artistiek directeur Peter Boal om te vragen of de les op spitzen mocht worden gedanst. Ashton kreeg groen licht en sinds dat moment begon het balletje te rollen. De vrouwelijke dansers in het gezelschap probeerde Ashton zo goed mogelijk te helpen en deelde tips en tricks om op spitzen te dansen.

Ashton hoopt dat dit het begin zal zijn van meer representatie voor de lgbtq+ community. “Ik wil zeker een activist zijn voor de volgende generatie, maar ik wil ook een soort licht vormen om te laten zien dat er echt veel mogelijk is, ondanks de uitdagingen als non-binair persoon.’’

https://www.instagram.com/p/CciKEqQrM_n/

Meer inspiratie