7 vragen aan: Jeffrey Elmont, regisseur van de dansfilm Body Language

Jeffrey Elmont.De  film Body Language is de eerste grote Nederlandstalige dansspeelfilm. Niet zomaar iets om aan mee te werken dus. Maar er is natuurlijk meer aan een dansfilm dan dansen alleen. Wij kregen de kans om te spreken met Jeffrey Elmont, regisseur van Body Language, en hem te vragen hoe het nou eigenlijk zit met de technische kant van de film.

1. Body language is uw eerste lange speelfilm én eerste dansfilm. Wat heeft u doen besluiten om hieraan mee te werken?
Ik ben in 2005 naar Los Angeles, Hollywood vertrokken om daar een Master regie opleiding te volgen aan de ’American Film Instituut (AFI)’ waar het ging om je verder te ontwikkelen met begeleiding van de grote filmmaker als ‘storyteller’. Ik ben na AFI verder aan het werk gegaan in Hollywood met music muziekvideo’s en in de reclamewereld wat helemaal te gek is, maar het was altijd mijn jongensdroom om films te maken. En die komt nu uit.

WBody Languageat mij vooral aantrok aan Body Language waren de vijf totaal verschillende personages die hun eigen reden hadden om naar New York te gaan. Dit had ik zelf nog nooit gezien in andere dansfilms. Meestal had je één of twee hoofdpersonen en nu vijf verhaallijnen die samen komen.

 

Vervolgens waren de ideeën die Roy Julen had met de choreografie erg origineel. Hij had het plan om verschillende dansstijlen te mixen in de dansscènes. Ook het combineren van dans en drama was een grote uitdaging.

2. De stap van muziekvideo’s naar een dansfilm lijkt voor de hand te liggen, in beide genres draait het om muziek en beweging, maar de focus ligt anders. Vergde de omschakeling om een dansfilm te maken moeite of verschilt het eigenlijk niet zoveel?
Ik ben erg visueel ingesteld en ik heb in het verleden veel met sport gedaan in film (League of Legends, The Second Half) en met muziekvideo’s met dans er in. Dus de omschakeling naar een dansfilm was voor mij niet zo groot. Het was meer wat voor stijl we zouden hanteren om de film een internationale look te geven. Maar in eerste instantie gaat het bij mij voorral om het verhaal en de personages. Je kan zulke mooie dansmoves en beelden hebben, maar als je de kijker niet in het verhaal kan meenemen dan ben je niet goed bezig.

3.  Roy Julen heeft de choreografie voor de film gemaakt, en deze ook tijdens het draaien van de film aangepast op de dansers en de locatie. In welke mate heeft u invloed gehad op de choreografie van de film?
Ik had geen invloed op de choreografie. Dat is echt Roy zijn kennis waar ik op vertrouw. Roy heeft wel zijn choreografie aangepast aan de locatie en waar we de camera plaatsten. Roy en ik hebben vrij close gewerkt aan hoe we de dans zouden filmen. Het was onze doelstelling om de dans en drama vloeiend in elkaar over te laten lopen, dat elke dans wel wat betekent in het verloop van het verhaal.

4. Tijdens de opnames zijn er een aantal ongelukken gebeurd, zoals de gekneusde duim van Ingrid en de gescheurde lip van Lorenzo. Komt dit vaak voor? Hoe wordt daarmee omgegaan?
Sport en dans zijn erg fysiek dus er is natuurlijk altijd een risico. Daarom is de veiligheid op de set erg belangrijk om dit risico te minimaliseren.

5. De film ‘Step Up’ kwam onlangs uit in 3D. Zijn er ook plannen voor een 3D-versie van Body Language? Zo nee, waarom niet?
 Ik weet niet of er plannen zijn om een 3D dansfilm te maken in Nederland. Het zou wel te gek zijn om er één te maken. Time will tell…

6. Wat wordt uw volgende project? Weer een muziek/dansfilm?
Ik ben op dit moment in gesprek over andere projecten, ,maar er zit nog geen dansfilm tussen. Ik moet wel zeggen dat Body Language een geweldige ervaring was, dus zou ik het wel doen als die kans zich voor deed. We hebben zoveel geleerd bij het maken van de film dat Body Language 2 wel een uitdaging zou zijn om meer te laten zien.

7. Hoe goed kan u zelf eigenlijk dansen?
Haha, gevoel voor ritme heb ik wel en ook wat moves, maar om te zeggen dat ik met de cast mee kan, nee. Er zit geen danscameo van mij in de film, nog niet. Misschien als Roy mij wat moves leert in Body Language 2.

Jeffrey Elmont.Jeffrey Elmont is afgestudeerd aan de Nederlandse Film en Televisie Academie en heeft de prijs Beste Korte Film voor ‘Mijn Volk’ en ‘Duister en licht’ gewonnen. Ook werd hij in 2004 geselecteerd voor het Short Film Festival in Berlijn met de allereerste speelfilm over straatvoetbal ‘League of Legends’. Body Language zal 6 oktober in première gaan. Bekijk hier alvast de trailer.