Peuterdans

Phoebe Brack: ‘’Ik wilde mijn fantasievolle benadering uitwerken in danslessen’’

Phoebe Brack is een peuterdansdocent en (dans)theatermaker die in 2017 is afgestudeerd aan de Dingjan Peuterdansonderwijs opleiding in Rotterdam. Ze danste op jonge leeftijd al intensief en heeft zich na jaren dansen in Sevilla, Londen, Brussel en Rotterdam ontpopt als dansdocent. Toch miste ze iets als reguliere dansdocent. Ze besloot zich daarom te verdiepen in de wondere- en fantasierijke wereld van peuterdans.   

Hoe ben jij met peuterdans in aanraking gekomen?

Voordat ik begon aan de Dingjan Peuterdansopleiding was ik al dansdocent. Toch miste ik iets. Tijdens het maken van mijn danstheater voorstellingen deed ik altijd erg een beroep op mijn fantasie om tot nieuwe verhalen en concepten te komen. Ik wilde deze fantasievolle benadering ook introduceren en verder uitwerken in mijn danslessen. Toen ik een advertentie van de opleiding voorbij zag komen heb ik contact gezocht. Na het volgen van de introductie cursus was ik om: dit was wat ik zocht en dit paste bij mij.

Moet je zelf een goede danser zijn? Als voorbeeld voor de peuters.

Ik denk dat het wel belangrijk is om zelf een goede basis te hebben in dans op het gebied van muzikaliteit, expressie, improvisatie en inleving in wat je op dat moment aan het uitbeelden bent. Dit zijn wel de basis elementen die je nodig hebt in een peuterdansles. Door vrije expressie en dansoefeningen worden de peuters uitgedaagd om het lichaam, de ruimte en de emoties te verkennen en een gevoel voor coördinatie en muzikaliteit te ontwikkelen. Het is dus wel van belang dat je zelf als danser ook bovenstaande in je beweging en dans kunt integreren.

Wat is het grootste misverstand over peuterdans?

Ik denk dat de verwachting bij ouders en docenten ten aanzien van het niveau van de peuters soms te hoog ligt. Ze willen echt al naar presentaties toe werken. En ze verwachten soms al echt pasjes en choreografieën te zien. Terwijl peuterdans naar mijn mening veel meer gaat over beleving en fantasie in beweging dan over een dansoptreden, al dan niet voor een publiek.

Wat kan jij beter dan een reguliere dansdocent?

Wat ik heb ontwikkeld door middel van de opleiding is attributenkennis, fantasie en inlevingsvermogen in de wereld van de peuter. Fantasievolle verhalen creëren, associatie, stimuleren van de taalontwikkeling en niet te hoge verwachtingen hebben ten aanzien van de danstechniek van de peuter zijn van belang.

Wie zijn je grote (peuter)dansvoorbeelden?

Dat is dan toch zeker Yvonne Dingjan, de oprichtster van Dingjan Peuterdansonderwijs waar ik de peuterdansopleiding hebt gevolgd. Zij heeft mij op peuterdans gebied heel veel geleerd. Het belangrijkste is de passie en het plezier dat zij bij mij heeft aangewakkerd voor het lesgeven aan deze doelgroep, naast natuurlijk de specifieke lesmethode in lesaanpak aan peuters.

Wat zijn je plannen nu je een diploma op zak hebt?

Naast dansdocent ben ik ook theatermaker. Ik ben naast het geven van danslessen voor diverse opdrachtgevers ook bezig met het ontwikkelen van (dans)theaterproducties voor peuters en kleuters.

Is er nog leven naast de dans?

Jazeker, ik ben inmiddels verloofd, ga regelmatig uit en heb leuke vrienden. Hoewel ik moet toegeven dat ik ook in mijn privé leven veel met dans bezig ben. Ik zie overal inspiratie in en magie in de kleine dagelijkse dingen. Hier probeer ik mezelf en anderen ontvankelijk voor te houden en te maken. Dit zet ik weer om in dans, bewegingen en concepten voor danslessen en danstheater voorstellingen.

Meer inspiratie