Mijntje Lupgens

Mijntje maakte de switch van theater naar het commerciële veld: ''Als klein kind keek ik al naar videoclips van TMF en MTV''

Mijntje was dertien jaar toen ze besloot om van dansen haar beroep te maken. ‘‘Pap, mam, ik word danseres,’’ kondigde ze aan. Haar vader knikte toentertijd en zei dat het goed was, als ze zich er maar wel bewust van was dat ze er nooit veel mee zou gaan verdienen. Dat maakte Mijntje niet zoveel uit, ze was bereid er hard voor te werken. Nu werkt ze in het commerciële veld en heeft ze voor onder andere Dua Lipa en Jason Derulo gewerkt.

Een switch van het theater naar het commerciële veld

Hoewel ze begon aan de Fontys Hogeschool voor de Kunsten waar ze Uitvoerend Theaterdans studeerde, kwam Mijntje er langzaamaan achter dat het commerciële werkveld veel beter bij haar paste. ‘‘Ik ben iemand die houdt van snelheid en afwisseling,’’ vertelt Mijntje. ‘’In de theaterwereld wordt er veel waarde gehecht aan het maakproces en experimenteren met beweging. Ik voelde me hier niet in thuis en heb toen zelfs overwogen om een andere studie te gaan doen, tot dat ik bij dansprogramma Dance Dance Dance terecht kwam voor mijn stage.’’ En dat bleek een schot in de roos.

‘‘Ik zag de dansers op zo’n hoog niveau de dansen van bekende videoclips na doen dat ik me realiseerde dit altijd de reden was waarom ik wilde dansen. Als klein kind zat ik vast geplakt aan de tv kijkend naar TMF en MTV waar alle muziekvideo’s van artiesten voorbijkwamen. Het was mijn grootste inspiratie en door het programma werd ik weer helemaal verliefd op dans. Het was niet makkelijk om de switch te maken van theater naar commercieel, maar ik was zo vastberaden dat ik de ene training na de andere deed in zowel Amsterdam als London en Los Angeles.’’ 

Mijntje Lupgens

Het werkveld in

Mijntje vertelt dat het belangrijk is dat je als danseres veelzijdig bent. Je moet je kunnen aanpassen naar wat de opdrachtgever van je vraagt. Je moet vrouwelijk kunnen dansen, maar ook sterk zijn in hiphop stijlen en het liefst eigenlijk ook een technische achtergrond hebben. ‘‘Natuurlijk is het lastig om overal even sterk in te zijn, zeker omdat je een voorkeur hebt voor iets wat je leuker vindt om te doen. Zelf houd ik ervan om vrouwelijk in hakken te dansen, met een klein beetje een latin tintje of een sterke jazz/funk choreografie. Maar ik word ook heel gelukkig van een toffe hiphop-choreografie zoals je vroeger zag in de music videos!’’

Mijntje Lupgens

Relatie met dans

Er zitten natuurlijk veel mooie kanten aan dans, maar het is echt niet altijd makkelijk. ‘‘Het is meer alsof je in een relatie zit met dans waarin je van alles mee maakt,’’ vertelt Mijntje. ‘‘Het kan je gelukkig maken, maar ook boos of verdrietig of gefrustreerd, je gaat door alle verschillende fases heen met ups en downs.’’

Soms zijn er situaties waardoor dansers nogal voor zichzelf moeten opkomen. ‘‘Het lastigste aan ons bestaan als dansers is de onwetendheid van mensen om ons heen. Veel mensen weten niet hoe het leven van een danser eruitziet. Er zijn geen duidelijke regels of rechten waar we op kunnen terugvallen.’’ Tegenwoordig zijn er gelukkig groepen als de ‘Dancers Network’ en ‘Dancers Alliance’ die opkomen voor de rechten van dansers.

Mooiste momenten

De mooiste momenten met dans zijn volgens Mijntje toch wel echt wanneer ze op het podium staat. ‘‘Dat gevoel is onbetaalbaar,’’ zegt ze. ‘‘Het proces van eerst worden geboekt, tot onderhandelen, tot eindeloze repetities met soms veel stress gaat er niets boven het moment on stage. Datgene waar je zo hard voor hebt gewerkt. Het voelt als de grote beloning en geeft een enorme adrenaline-kick. Dansers en artiesten zijn onderling ook ontzettend close met elkaar, dus om dat euforische moment samen te mogen delen en het later ook samen te vieren, is het allermooiste wat er is. Bij live-performances is het euforische moment nog groter dan tijdens een tv-opname, omdat hier een groot publiek bij is. Zeker toen ik optrad bij Jason Derulo en Dua Lipa bij de EMA’s stonden er zo veel fans dat hun geschreeuw je bijna emotioneel maakte. Ik denk dat ik de EMA-optredens daarom ook als de meest bijzondere heb ervaren.’’

Mijntje Lupgens

Een gewone week

Hoe ziet een gewone week van een danser eruit? Tja, die vraag is lastig te beantwoorden volgens Mijntje. ‘‘Als ik repeteer voor een tv-show in Nederland kan een repetitie tussen de 8 en 10 uur per dag zijn. In zo’n periode bestaat mijn leven letterlijk uit repeteren, eten en slapen. Het is belangrijk om goed voor mijn lijf te zorgen en dus let ik extra op mijn voeding, rust en ga ik naar de fysio. Voor een enkele show als de EMA of bijvoorbeeld een aflevering van een tv-programma ben ik meestal maar een week bezig, maar zijn de dagen daardoor ook intensiever. In periodes dat ik niet werk, train ik zelf door naar de sportschool te gaan en danslessen te volgen.’’ 

In de coronaperiode waar we nu in zitten worden veel klussen voor dansers echter afgeblazen. ‘‘Zeker voor ons freelancers in de kunstsector is dit een hele heftige periode. We zijn de eerste die moeten stoppen en de laatste die straks weer kunnen starten. Ons leven is een hard bestaan, maar we blijven vechten en positief.’’

Mijntje Lupgens

 

Meer inspiratie