Dorottya Kiss van De KISS moves over Everybody Dance Now
Volgens de jury van Everybody Dance Now waren de dansers van De KISS moves veruit de beste. Met een green card kwamen ze in de halve finale terecht, maar gingen toen vanwege gebrek aan publieksstemmen niet door naar de finale. Dans Magazine praat met Dorottya Kiss over haar deelname aan dit populaire tv-programma.
Waarom besloot je met je dansgezelschap De KISS moves mee te doen aan Everybody Dance Now?
De KISS moves heeft het financieel moeilijk en daarom heb ik samen met het team besloten ons gezelschap aan een groter publiek te tonen. Omdat ik academische en meer commerciële danstechnieken en muziekgenres meng, leek Everybody Dance Now mij het juiste platform om onszelf eens op het ‘commerciële toneel’ te laten zien. Wij hopen dat onze deelname aan het televisieprogramma nieuwe deuren opent en mogelijkheden verschaft om financiële zelfstandigheid te creëren.
Heb je dat doel voor jouw gevoel bereikt?
Gedeeltelijk. Wij hebben onwijs veel reacties gekregen en een nieuw publiek aangetrokken dat ons FUSION danstheater en het hele concept aantrekkelijk en waardevol vindt. De YouTube links van onze tv-optredens hebben beide binnen 2 weken tijd meer dan 10.000 kijkers bereikt en dat is fantastisch! Of wij met onze optredens op financieel gebied wat hebben kunnen veranderen, is nog te vroeg om te zeggen.
Wat zijn de verschillen met het dansen in een tv-studio in vergelijking met een theaterzaal?
Bij Everybody Dance Now wordt minder aandacht besteed aan het opwarmen en de voorbereiding. Je moet heel snel werken en er komt heel veel informatie op je af. Aan de ene kant kan men dit als oppervlakkig ervaren, aan de andere kant kan deze werkwijze zeer productief en leerzaam zijn. De werkwijze is meer gericht op de ‘buitenkant’ zonder dat dit een negatieve associatie hoeft te hebben. Ik geloof dat je overal van kunt leren.
Welke aanpassingen heb je gemaakt aan de choreografieën om ze geschikt te maken voor televisie?
Wij hoefden voor de TV slechts kleine aanpassingen te doen. Zo zijn er bijvoorbeeld geen coulissen (zoals op toneel in een theater). Het waren allemaal aanpassingen waar ik zelf voor gekozen heb. Ik vond de manier van werken van het televisieteam erg fijn, want zij lieten ons onze eigen waarden behouden en probeerden onze FUSION nog meer naar voren te brengen. Bijvoorbeeld door aangepast cameragebruik, wat voor hen ook uitdagender is dan een solo of een groep mensen op te nemen die constant hetzelfde dansen en zich weinig verplaatsten.
Hoe heb je het ervaren om deel te nemen aan Everybody Dance Now?
Mijn ervaring was verassend positief. Ondanks de uitkomst - wat ik jammer vond- was onze algemene ervaring positief. Het is natuurlijk een heel andere wereld waar je in terecht komt. De tijdsplanning is heel anders.
Zou je weer aan een tv-programma mee willen doen?
Dit is zeker niet iets wat ik elke dag zou willen doen, maar ik denk wel dat de dansers en ik veel van deze ervaring hebben geleerd. Ik heb bovendien vroeger veel commercieel werk gedaan en ik heb zeker geen negatieve beeld van de commerciële sector en dus ook niet van televisiewerk zoals EDN. Als je duidelijk weet waarvoor je staat, wat je vertegenwoordigt en wat je waarden en normen zijn (en die van je organisatie) dan maakt het niet uit op welk podium je je ‘kunst’ uitvoert.
Wat is je hoop voor de toekomst?
Ik vind het erg belangrijk dat zowel jong en oud wordt gestimuleerd om naar het theater te gaan. Het is niet genoeg om alleen de televisie aan te zetten. Om mensen ervan bewust te maken dat niet alleen de salto’s en truckjes een groot applaus verdienen, moeten mensen de magie van het theater beleven. Ik denk dat de benaderingswijze van De KISS moves voor veel mensen een brug slaat. Ik hoop dat men door onze deelname aan het programma meer openstaat om naar het theater te komen. We zijn nu alvast erg blij met de overweldigend veel (nieuwe) reacties die wij kregen per email, Facebook, Twitter en zelfs op straat.
Wat kunnen we nog meer verwachten van De KISS moves?
Jammer genoeg zitten wij op het eind van onze tournee en zullen we pas in 2015 weer in het theater te zien zijn. Onze laatste voorstelling stond 16 mei in het Bijlmerparktheater in Amsterdam.